Dorrit West Risikoledelse og den offentlige sektor

Ledelse og dilemmaer

Ledelse handler om at prioritere mellem valg og beslutninger og

(også…) om at vise vej til den gode kvalitet og trivsel, guide processen undervejs, træffe beslutninger og håndtere fejl, modstand og skuffede forventninger.

Prioriteringer handler om, at man ikke kan alt – og er nødt til at vælge, måske opleves det som valg mellem “pest eller kolera” – et ægte dilemma har nemlig ingen løsning!

Ledelsesrummet i en politisk ledet verden er uklart og fyldt med dilemmaer. Bestyrelsen alias politikerne er pr. definition uenige om hvad de ønsker; hvor meget uro, de vil acceptere for at få det, eller hvilke resurser de vil stille til rådighed. “Kunderne” er potentielt alle borgere, som heller ikke har entydige succeskriterier. De præmisser kan afholde folk fra lysten til ansvar og ledelse – og uden kompetent ledelse og mennesker, der tager personligt ansvar, når vi ikke målet – nemlig en excellent offentlig sektor!

Det er f.eks. en ledelsesudfordring at få disse 9 principper til at være daglig praksis på arbejdspladsen! Læs 9 principper for god offentlig service – formuleret af en arbejdsgruppe nedsat af regering, KL og Danske Regioner i 2007

Læs mere om begrebet Risikoledelse og under blogkategorierne : ledelsesudfordringer og personligt ansvar og moral

Offentlig trappe – mange trin til den ypperste kvalitet

Fotograf: Jasper Carlberg