Dorrit West Risikoledelse og den offentlige sektor

17sep/091

Hvad er en god leder?

Erhvervsbladet skriver den 10. September, at ledere famler i krisen og beskriver, hvor svært det er for ledere at håndtere krise og modgang.

Svend Askær, formand for LEDERNE citeres for at mene, at en god leder er ”en person, der kan skabe gode resultater gennem andre”. Den definition på en god leder lyder tilforladelig men fjerner fokus fra lederens personlige ansvar, dvs. hvad den gode leder GØR anderledes end andre.

Medmindre vi mener ”andre” kan styres som maskiner, er det nemlig en kendsgerning, at lederen ikke styre andre til at levere gode resultater. En alternativ definition på den gode leder kunne lyde: ”den, der kan håndtere risici og træffe de for virksomheden bedste valg og beslutninger i den givne situation”

Kommentarer (1) Trackbacks (0)
  1. Helt enig…det er tilliden til medarbejderne der driver værket, ikke evnen til at skræmme medarbejdere til at præstere resultater


Leave a comment

Ingen trackbacks endnu.