Dorrit West Risikoledelse og den offentlige sektor

14nov/080

6 områder for intern kvalitetsforbedring

Der er allerede en høj kvalitet rigtig mange steder i den offentlige sektor! Lad det være slået fast med det samme!

Det betyder imidlertid ikke at alt er perfekt; der er også et potentiale for mere kvalitet og trivsel og det handler mest om at ændre (egen) adfærd og indstilling – og det er rigtig svært! De 6 indsatsområder, som rummer potentialet er:

1 – Husk at al udvikling starter med det, den enkelte selv kan gøre bedre. De små skridt tæller!

2 – Mød borgeren/brugeren som fagprofessionel – lad være med at inddrage brugeren i dine frustrationer, tag din professionelle servicekasket på, vær udadtil loyal og gem frustrationerne til rette sammenhæng.

3 –  Væk med berøringsangst og konfliktskyhed mellem kolleger. Vi kan lære rigtig meget af hinandens kærlige kritik.

4 – Lær at give hinanden konstruktivt feed-back. Misforstået hensyn til hinanden ødelægger arbejdsmoral.

5 – Definer lederens rum til at træffe beslutninger og styrk lederens mod til at handle. Lederne ved som oftest godt, hvad der bør laves om for at udvikle kvalitet og trivsel med de resurser de har!

6 – Husk at traditionelle strategier til forbedring af resultater STADIG er brugbare til at udvikle kvalitet, nemlig effektivisering af arbejdsgange, møder, nedsættelse af fravær o.lign. De kan bare ikke stå alene!

Se notatet med uddybning af holdningerne bag de 6 indsatsområder der ikke koster – uddybet

Kommentarer (0) Trackbacks (0)

Ingen kommentarer endnu.


Leave a comment

Ingen trackbacks endnu.